Några foton och intryck från premiären av
G. Verdis opera "AIDA" på nya Operaen
i Köpenhamn onsdagen den 26 januari 2005.

 

Sätt på högtalarna - det kommer ljuv musik via denna sidan!
 

Otroligt glad och lycklig över att ha fått tag i två biljetter till den allra första
föreställningen på det nya danska operahuset på Holmen körde jag,
Lars Nyberg och min fästmö Elisabeth Hansson på onsdagseftermiddagen
mot Köpenhamn över Öresundsbron i en färgsprakande solnedgång.

 

 

När vi började närma oss Operaen såg vi ordentliga skyltar som upplyste
om vägen till Dokön där operan är belägen och där en inte så stor parkering
för bilar finns. Parkeringsavgiften var kvällen till ära betald av A.P. Möller.

 

                                       Utsikt mot Operaen från parkeringen.

 

På väg mot Operaen                                                   

 

                                                        Med foajén i blickpunkten.

 

Nu närmar vi oss entrén.                                                

 

                         Redan nu imponeras vi av det vi ser innanför glasfasaden.

 

Elisabeth inne i foajén.                                                 

 
Säkerheten denna kväll var påtaglig.
Man kom till exempel inte ens in i foajén om man inte hade en biljett.
Senare på kvällen skulle vi få veta varför.
 
Hela foajén domineras helt av tre otroligt fantastiska glasskulpturer
gjorda av den dansk-isländske konstnären Olafur Eliasson.
 

Så här ser en glasskulptur ut inuti.

 

Vy över foajén  sett från fjärde vånngen.                                     

 

                        Bilderna får tala för sig själv.
 

 
 

Här är vi båda fotograferade av en vänlig dansk dam.                             

 
                                        Det här var utsikten från vår plats.
 
Föreställningen sågs också av Hennes Majestät Dronning Margrethe och Prins Henrik.
Nu förstod vi varför säkerheten hade varit så påtaglig.
De satt till vänster längst fram på första balkong, cirka 20 platser från oss!
 

Väl tilltaget utrymme fanns det mellan raderna och dessutom en bra höjdskillnad till raden framför.

 
                                              Ett stort och bra orkesterdike.
 

Elisabeth i samspråk med Sydsvenskans recensent Carlhåkan Larsén i första pausen.       

 
                                                     Fler bilder över foajén.
 

Massor med folk i pausen som "hygger" sig..                                     

 
                                      På golvet inne i foajén syns Operanes emblem.
 

Utsikt upp mot taket.                          

 
Föreställningen, som var fantastisk, är slut. Aida - Gitta-Maria Sjöberg tar emot välförtjänta
applåder. Roberto Alagna står till höger om henne på scenen.
 

Solisterna denna afton hyllas med stående ovationer.                              

 
               Kvällens dirigent Manfred Honeck tar emot sin och orkesterns applåder.
 

                            Kvällens solister samt ansvariga för föreställningen bugar                         
                            och bockar för Dronning Margrethe och Prins Henrik                            .
Det syntes på deras kroppsspråk att de var väldigt lättade                       
över att föreställingen hade gått så bra och att inget tekninskt                    
missöde hade inträffat (åtminstone inte vad vi såg).                                   

 

Text: Lars Nyberg
Foto: Lars Nyberg