Medlemsbrev, juni 2023

Nu tar vi steget in i den första lockande sommarmånaden. Låt oss hoppas att vi kan undvika extremväder och ständiga tågförseningar.

OVIS har planerade aktiviteter i varje månad och för att göra medlemsbreven mer hanterliga kommer vi att göra ett utskick varje månad samt vid behov ett extra utskick.

Om vår utlandsresa till Dresden och Berlin har Mats Redlund skrivit en artikel, som är mycket informativ, spännande och intressant. Ni som deltog i resan – läs och minns en trevlig resa – övriga kan uppleva vår resa genom att läsa Mats innehållsrika återgivande av en stimulerande operaresa. Tack Mats, för ditt fina alster och för din vilja att bistå föreningen med dina kunskaper.

Vi kan med stor glädje konstatera att Ida Ränzlöv utsetts till mottagare av Birgit Nilsson Stipendium 2023. Ida utsågs till vinnare av OVIS-rösten 2014. Strålande utveckling!

Hon är sedan 5 år knuten till Operan i Stuttgart och en uppskattad medlem i ensemblen. Ida har medverkat i produktioner på Glyndebourne Festival Tour, Det Kongelige Teater i Köpenhamn och Confidencen Opera Festival på Ulriksdal, dit hon i sommar återvänder för en roll i Rameaus Dardarus. Väl värt ett besök!

   OVIS-kalendern

Juni 03 lördag kl. 12 La Traviata på Operan i Köpenhamn, stora scenen. Avslutande middag på Cataleya i Malmö.

Kontaktperson / Maj Ekman

___________________________________________________________________________________________________

Juli 12 onsdag kl. 19 Mats Natt och Dag föreläser om MacBeth på Dammfrigården.

25 – 28 tis, ons, tors OVIS sommarresa till Vadstena & Läckö. Ber om snabb anmälan genom insättning av

anmälningsavgiften 1000 kronor alt. hela beloppet. Se annonsen i detta medlemsbrev.

___________________________________________________________________________________________________

Augusti 31 torsdag kl. 19 Mats Natt och Dag föreläser om Aida av Verdi på Dammfrigården kl. 19.00

___________________________________________________________________________________________________

September 03 söndag Verdis mästerverk Aida

hörs på Operan i Köpenhamn, stora scenen. Kostnad 1750 SEK.

Sista anmälningsdag den 3 juli. Se annons i detta medlemsbrev.

05 tisdag kl. 19 Upptaktsmöte på Tuppen med sång av Elsa Maija Helminen, som tilldelats

Tegstamstipendiet 2023

_________________________________________________________________________________________________

Oktober 08 söndag Vid detta besök på Operan i Köpenhamn, stora scenen, upplever vi ”Titus”, en dramatisk

opera med vackra melodier av Mozart. Sista anmälningsdag den 31 juli.

Se annons i detta medlemsbrev.

__________________________________________________________________________________________________

OVIS operaresa till Dresden och Berlin i maj 2023

Den 22 april hölls ett heldagsseminarium på Kockums Fritid med anledning av den kommande resan.

Bo Rydnert talade om Wagner som människa och kompositör samt kom att beröra ämnen som existens, ekonomi (den var alltid dålig) och erotik (objekten skiftade) samt intressanta händelser och företeelser i samband med tillkomsten av libretton och kompositioner. Mats Natt och Dag kom sedan att med musikaliskt uppspelningsstöd av Jörgen Oldbring guida oss igenom handlingarna av Mästersångarna och Tannhäuser. Både Bo och Mats är en stor tillgång för OVIS som tillför mycket med sin gedigna kunskap och engagemang.

Resan till Dresden

Det var en väl förberedd och ressugen grupp på 32 OVIS – medlemmar som den 9 maj på morgon äntrade vårt färdmedel, den bekväma långfärdsbussen från Nilsbuss som kom att rattas förtjänstfullt av Magnus.

Teknisk reseledare var Isabel Wilmenius, som vi känner sedan resan till Leipzig med ”Ringen Cykeln” 2020. Isabel är en mycket kunnig och omtänksam person som vi kom att uppskatta under resan.

Färden bjöd på strålande väder och ett fagert försommarlandskap. Sjöresan från Gedser till Rostock tog två timmar och det bjöds på en utmärkt lunchbuffé. Efter att ha passerat på motorvägen runt Berlin anlände vi vid 20:00-tiden till Dresden och centralt belägna Steigenberger Hotel de Saxe.

Efter frukostbuffé blev det en guidad tur till fots genom historiska Dresden med alla intressanta byggnader och kulturskatter. Förmiddagen avslutades med gudstjänst och orgelmusik i ståtliga Frauenkirche, som efter att ha totalförstörts återuppbyggts till sin fornstora glans, som barock kyrka med plats för 3 000 personer.

Lunch på egen hand och förberedelse inför resans första stora begivenhet.

Mästersångarna i Nürnberg

Tio minuters promenad till Semperoper och så var det då dags för vår första Wagneropera.

Mästersångarna skiljer sig från Wagners andra verk, dels för att den är den enda komedin, dels för att den handlar om vanliga människor och inte om hjältar, gudar, jättar och dvärgar. Uruppförandet skedde i München på hovteatern den 21 juni 1868 under ledning av Hans von Bülow. Vid premiären var operan den längsta som hade komponerats, drygt fyra och en halv timmes speltid.

Mästersångarna i Nürnberg går i Johannes tecken. Huvudpersonen skomakare Sachs förnamn är Hans (som är en kortform av Johannes). Wagners opera uruppfördes av allt att döma medvetet på dagen före midsommarsolståndet den 21 juni.

Sju olika ledmotiv hörs, samtliga återkommer flera gånger:

  1. Mästersångarnas pompösa motiv inleder och skildrar deras skrå. Värdigt och ståtligt.
  2. Walthers uppvaktning av Eva. Ett något mera lyriskt sidotema i träblåsarna följer därefter men trängs snart åt sidan.
  3. Mästersångarnas fana som de marscherar under. Grundar sig på mästersångarmotivet men är lite annorlunda utformat.
  4. Walthers romantiska trånad och ständigt tilltagande känsloutbrott.
  5. Jordens skönhet på våren.
  6. Lärlingarnas dans. En munter version av deras mästares motiv, som låter som en träblåsarkarikatyr av inledningsmotivet.
  7. Därefter sammanförs de tre huvudmotiven, mästersångarmotivet, kärleksmotivet (Stolzings motiv) och en fanfar, som är en äkta mästersångarmelodi till en kontrapunktisk väv varefter ouvertyren avslutas glansfullt med mästersångarnas motiv.

Vi fick en fin upplevelse under ”mästerlig” musikalisk ledning av Christian Thielemann född 1959 i Berlin. Han var 2004–2011 ledare för München filharmoniker. Thielemann har dirigerat vid Bayreuthfestspelen alla säsonger mellan 2000 och 2012, och gav 2012 ut en biografi kring detta, ”Mitt liv med Wagner”. Sedan 2012 är han chefsdirigent för Staatskapelle Dresden.

I rollbesättningen har vi skomakare Hans Sachs som sjöngs av basen Georg Zeppenfeld på ett förtjänstfullt sätt, bra uttrycksfull stämma och ett trovärdigt rollspel på scenen.

Riddare Walter von Stolzing framfördes av Tomislav Muzek som sjungit på bland annat på Teatro la Scala i Milano och Hamburgische Staatsoper.  En bra röst men lite ”träig” i sitt framförande. Jag hade lite svårt att förstå vad Eva, guldsmedens dotter spelad av Julia Kleiter kunde se hos honom.

Julia är framför allt känd från Mozart i roller som Pamina i Trollflöjten och Susanna i Figaros Bröllop samt som dotter till tidigare tyske förbundstränaren i ishockey Klaus Kleiter. Hon gör sin roll på ett utmärkt sätt.

Lite farsartat är framförandet av Adrian Röd som skrivaren Sixtus Beckmesser, men det bör kanske lastas regissören.

Störst ovationer fick dirigenten Thielemann själv som syntes mycket uppskattad, samt rollerna Hans Sachs (Zeppenfeld) och Eva (Kleiter).

Berlin

Efter frukostbuffén på hotellet var det så dags att färdas riktning Berlin. Väl ankomna blev det lunch på Restaurang Zur Nolle. Wiener kalvschnitzel med alla tillbehör och en härlig skummande lokalt bryggd öl eller tyskt vin, som bara smakade så gott.

Därefter en kort guidad tur och incheckning på lite enklare men helt ok Motel One Spittelmarkt Berlin.

Tannhäuser på Staatsoper unter den Linden

Efter en kortare bussfärd började den drygt fyra timmar långa föreställningen 17:00.

Tannhäuser och sångarstriden på Wartburg är en opera tre akter med som alltid libretto av kompositören. Den handlar om konflikten mellan den dygdiga och sinnliga kärleken, och som ofta hos Wagner innehåller den även ett frälsningsmotiv.

På vägen från Paris till Dresden 1842 kom Wagner förbi Wartburg där solen just bröt fram genom molnen. Han uppfattade det som ett gott omen för sin kommande opera, ty redan då tog Tannhäuser form i hans tankar. Han utarbetade texten och scenariot sommaren 1842. Historien om Tannhäuser så som den återges i Des Knaben Wunderhorn bildar underlag för början av första akten och slutet av tredje, medan berättelsen om sångartävlingen på Wartburg kommer från en helt annan källa som inte handlar om Tannhäuser utan om Heinrich von Ofterdingen. Wagner insåg att man kunde koppla ihop dem med stor dramatisk effekt. Musiken skrevs i Dresden 1843 – 45 men ändrades flera gånger. I den första versionen var Tannhäusers besvärjelse av Venus och Elisabeths död i tredje akten bara svagt antydda och undret i slutscenen framgick endast av körens text, men redan 1846 ändrade Wagner slutet så att Venus visade sig igen och pilgrimerna bar på den grönskande staven.

Operan uruppfördes på Semperoper Dresden den 19 oktober 1845 med Wagner som dirigent. De första tre föreställningarna mottogs av publiken som för långa, men redan den fjärde, efter några justeringar, möttes av extatisk publik och full salong. Det var dock först vid föreställningarna i augusti 1847 som operan fick den final som nu kallas ”Dresdner Fassung” där Tannhäuser ser Elisabeths begravningståg. 

Den svenska premiären ägde rum på Stockholmsoperan den 4 december 1878.

Personer i handlingen – Hermann, lantgreve av Thüringen, bas och farbror till Elisabeth, sopran, Gudinnan Venus sopran, Tannhäuser själv, tenor och riddare samt ett antal Thüringska riddare med damer svennar och pilgrimer.

Förspelet till operan är ett starkt suggestivt stycke som inleds med en långsam hymn som är tema i pilgrimernas sång. Musiken övergår sedan till vildare extatiska och erotiska tongångar av Venusbergsmusik och citerar Venussång i första akten.

Dirigent och ansvarig för den musikaliska gestaltningen är Sebastian Weigle, en mycket erfaren Wagner tolkare.

Genom hela operan deltar en uttrycksfull balettensemble. Regi, scenografi och sång och musik blir en helgjuten helhet – riktigt lyckat.

Så lite om sångarna och deras framföranden. Tannhäuser sjungs av Vincent Wolfsteiner, 57 årig tysk operasångare som med tiden blivit tämligen överviktig. Kanske inte den hjältegestalt till riddare man sett framför sig men rösten är det inget fel på, men utspelet tämligen lamt, så även här har jag svårt att förstå Elisabeths varma känslor för hjältetenoren.

Grigory Shkarpa som Hermann är utmärkt och Venus som framförs av sopranen Marina Prudenskaya, ryska och har studerat på konservatoriet i St. Petersburg gör en bra rollprestation men såg lite sur ut när Elisabeth fick mer applåder än hon.

För kvällens behållning var nämligen Norges stolthet sopranen Lise Davidsen som gör en helt strålande rolltolkning av Elisabeth, på internationellt högsta nivå.

Lise slog igenom 2015 genom att vinna första pris för kvinnliga sångare, Operalias Birgit Nilssonspris samt publikens pris på operatävlingen Placido Domingos Operalia i London. Hon är en av de storheter som idag ses på Metropolitan, Royal Opera House och Glyndebourne Festivals.

Det blev en mycket bra operaföreställning och en minnesrik kväll. Roligt var att nästan alla i sällskapet samlades på hotellet efteråt för att inta en toast och något drickbart därtill, samt diskutera intrycken från kvällens föreställning.

Hemresa

Avresa mot Rostock och färjan. Tid gavs för inköp på Calles och en kort rundtur som slutade med inköp av sparris på stadens torg, ett uppskattat initiativ.

Ännu en god lunchbuffé på färjan och vid 20-tiden var vi åter i Malmö. Glada och belåtna efter fyra fina dagar med OVIS i Tyskland. Stort tack till Kristina och styrelsen.

2023-05-15/MR

Annonser

OBS! Onsdagen den 12 juli föreläser Mats om Macbeth kl. 19 på Dammfrigården.

Sommarresa till Vadstena och Läckö slott den 25 – 27 juli.

Den 25 juli upplever vi ”Andefabriken” på Vadstena slott, en humoristisk, otäck opera om girighet och längtan. Dagen efter hör vi ”Macbeth ” av Verdi på Läckö slott.

Totalpris för bussresa, 2 övernattningar inkl. frukost, 2 operabiljetter och två gemensamma måltider inkl. bordsdryck – 5600 kronor i dubbelrum per person och i enkelrum 6400 kronor.

Du kan välja att girera en anmälningsavgift på 1000 kronor och senare komplettera med

resterande senast den 15 juni. Bankgiro 958-5944 eller swisha till nummer 123 365 2666.

Avresa från Malmö kl. 8.00 från P-platsen bakom Malmö Opera till Starby Hotell, Vadstena.

Fikapaus vid Ljungby. Dagens gemensamma måltid intas på ”Borgmästaren” i Vadstena.

Därefter promenad till slottet för introduktion och operaföreställning med spelstart kl. 18.30.

Den 26 juli efter frukost avreser vi kl.10.00. Vi åker norröver mot Askersund och passerar bl.a. det vackra Tiveden. Ett stopp för fika göres i Lyrestad vid en av slussarna i Göta kanal. Här finns utmärkta caféer och även ett museum med gamla bruksföremål.

I Lidköping bor vi på Best Edward Hotel, där vi innan avresan till Läckö också intar en god måltid. Mellan incheckning och måltid hinner vi med en egen promenad i centrum eller varför inte ett besök på Rörstrands museum med utställning och försäljning. En nostalgitripp!

Efter måltiden bär det av till det vackra Läckö slott för att se föreställningen kl. 20.00.

I den ljuvliga sommarnatten tar bussen oss tillbaka till hotellet för lite vila.

Den 27 juli kl. 10.00 efter frukost bär det åter av söderöver med ett stopp för fika.

Hemkomst någon gång under eftermiddagen.  Kontaktperson: Kerstin Falk / 070-943 77 65

_________________________________________________________________________________________________

Opera i Köpenhamn, stor scenen

Söndagen den 3 september Aida av Giuseppe Verdi.Ett verk med 4 akter uppdelade på 2 block och 1 paus

Avresa från Malmö Operas P-plats kl. 13.30. Spelstart kl. 15.00. Speltid 2 tim.40 min.

Avresa hem kl. 18.00 och hemkomst ca kl. 18.40.

Pris för resa och operabiljett 1750 kronor. (Denna gång slipper vi förhöjt bropris!)

Anmälan genom att sätta in 1750 kronor på OVIS bankgiro 958-5944 eller att swisha summan till 123 365 2666. Senaste anmälningsdag är måndagen den 3 juli. Kontaktperson: Maj Ekman / 627 63 01

_________________________________________________________________________________________________

Opera i Köpenhamn, stora scenen

Söndagen den 8 oktober Titus av Wolfgang Amadeus Mozart.Innehåller 2 akter och 1 paus.

Avresa från Malmö Operas P-plats kl.13.30. Spelstart kl.15.00. Speltid 2 tim. 30 min.

Avresa hem kl.17.50 och hemkomst ca kl. 18.30.

Pris för resa och operabiljett är efter höjning av broavgiften 1625 kronor.

Anmäl dig genom att sätta in 1625 kronor på OVIS bankgiro 958-5944 eller genom att swisha till 123 365 2666 senast den 31 juli.    Kontaktperson: Maj Ekman / 070-627

Önskar er alla en skön juni månad och En Glad Midsommar!

Vänliga hälsningar!

Styrelsen

genom Kristina