Kära medlemmar!
En intensiv planering av det fortsatta arbetet i OVIS har fyllt april månad. Som ordförande har jag inför utdelningen av Vitaby-stipendiet träffat dramaturgen på Malmö Opera, Ylva Kihlberg, den konstnärliga ledaren på Verkstan, Maria Sundqvist samt Ulrika Nettelbladt och Clas Sköld. Ett antal tänkbara stipendiater har diskuterats och dessa ska nu avlyssnas digitalt.
Vitaby-stipendiet kommer att delas ut vid säsongens första fredagskonsert den 31 oktober på Malmö Opera. Sent på året, men ytterst glädjande!
Efter ett beslut på årsmötet i februari angående en ändring av OVIS stadgar rörande juryn i finalen av OVIS-rösten, valde medlemmarna att på ett extra föreningsmöte följa det beslut som togs på årsmötet 2025.
Detta innebär att OVIS medlemmar i en final utser vinnaren av OVIS-rösten. Uttagningen av finalisterna skötes som tidigare av en professionell jury.
Vad vore en månad utan en föreläsning? Mats Natt och Dag och Jörgen Oldbring förberedde
oss väl inför besöket på Operan Köpenhamn och ”Mästersångarna i Nürnberg”.
Vårens tredje Operakurs med Lennart Stenkvist har genomförts på Malmö Live.
Många berömmande ord har framförts. Önskas kanske en fortsättning?
OVIS-kalendern maj, juni och juli
Maj
10 lördag kl.10-15 Operakurs 4 med Lennart Stenkvist på Malmö Live.
26 måndag kl. 17– 21 Symposium ”Rösten” med Ulrika Nettelbladt och Clas Sköld.
För deltagande ber vi om er anmälan senast 15 maj, eftersom smörgås
med vatten, kaffe/te med kaka ingår till ett pris av 200 kronor. Vin till
självkostnadspris därutöver. Ange om Du önskar räk- eller rostbiff-
smörgås. Denna föreläsning kommer att vara till stor nytta för hur Du
som jurymedlem i finalen röstar fram vinnaren av OVIS-rösten.
___________________________________________________________________________
Juni
09 måndag kl.19 Inför sommarens resa till Savonlinna presenterar Mats Natt och Dag och
Jörgen Oldbring ”Boris Godunov” av Musorgskij.
Alla är välkomna oavsett deltagande i resan eller ej.
___________________________________________________________________________
Juli
12-17 söndag-torsdag OVIS resa till Operafestivalen i Savonlinna. Förbokade biljetter är nu
beställda. Ett antal platser finns fortfarande i reserv.
Huset, som denna vår firar sina 20 år med ”Mästersångarna i Nürnberg”
För oss skåningar är det enkelt att via bron ta sig över Öresund, för att ta del av firandet. Jag kommer alltid att glädja mig speciellt mycket åt denna mycket uppskattade favör.
Fantastisk musik, 30 solister, stor kör och orkester i ett strålande operahus vid vattnet.
Vad kan vi önska oss mer!
Föreställningen var slutsåld, 30 OVIS-medlemmar fanns på plats, för att i nästan 6 timmar, som bara försvann, avnjuta Richard Wagners vackra och berörande melodislingor, en komisk föreställning, inte utan allvar, som lockade till många skratt och många inslag med kollision mellan gammal och nytt, främlingskap och rasism.
Skaparen av den romantiska operan är Carl Maria von Weber (1786-1826) och den som fulländade den var Richard Wagner. Mästersångarna är dock en komisk opera.
Wagner var en aggressiv antisemit och skrev ett antisemitiskt traktat kopplat till musiken.
Mendelssohn och Meyerbeer bekämpades offentligt och i skrifter.
!868 hade Mästersångarna sin premiär. För att helt förstå måste vi gå tillbaka till det historiska skeendet i Tyskland vid denna tid.
Omkring 1800 var Tyskland nästan ett vakuum i Europa, behärskat av dussintals furstar och
sönderdelat av hundratals statsgränser. Här föddes Richard Wagner 1813. Hans far dog
1823, då Richard bara var 10 år. Barnaskaran var stor och modern hade svårt med att få
ekonomin att gå ihop. Richard fick därmed en orolig, rastlös uppväxt och flyttade ofta. Richard Wagner hade ett dåligt ekonomiskt sinne och var alltid beroende av understöd. Efter ett rörligt liv som revolutionär och emigrant kallades Wagner till München av den bayerske kungen.
Efter Napoleonkrigen och Wienkongressen 1815 väcktes de romantiska idéerna förstärkta av ett främlingshat och en önskan om nationell enhet.
Antisemitism uppträdde redan under fornkristen tid. Svåra förföljelser under statlig ledning ägde rum i Spanien och Tyskland. Detta återuppstod i Tyskland under 1870-talet.
1871, strax efter kriget mot Frankrike, proklamerades det tyska kejsarriket under ledning av den preussiske ministerpresidenten Otto von Bismarck. Så uppstod i mellersta Europa ett mäktigt land. Det ansågs dock inte som något ”faderland”, då Österrike saknades. Det var inte heller något land av frihet, eftersom det leddes av en konservativ och auktoritär regering. Följderna blev politiska och sociala spänningar, som utbröt först på 1900-talet, ett av våra århundraden.
Richard Wagner dog 1883. Hans musik kom att användas och älskas under 2:a världskriget av den tyske rikskanslern. Eftersom Wagner redan var död vid krigets utbrott kunde han inte påverka detta. Å andrasidan överensstämde den wagnerska musiken väl in på den tyske rikskanslerns intentioner. Frågan är – skulle Richard Wagner haft tillräckligt mod att neka? Skulle han ens vilja det? Skulle hans åsikter hunnit förändras? Ingen kan veta!
Gjorda beställningar och bokningar inför nästa säsong:
27 oktober – final i OVIS-rösten
31 oktober – utdelning av Vitaby-stipendiet
22 november – Orfeus-festen
29 november – Friskytten, Göteborg
07 december – Lohengrin, Malmö
03 februari – Carmen, Malmö 15 mars – Jenufa, Göteborg
Önska er en vacker majmånad!
Kristina