OVIS styrelse hälsar er varmt välkomna till säsongen 2024 / 2025.
Planeringen är kompakt, mycket beroende på vårt geografiska läge med tre operahus inom räckhåll. Vi är många som inte nog kan betona glädjen av detta. Dessutom har vi nära till kontinenten. Det är lätt att gripas av eufori!
OVIS-kalendern
September
01 söndag kl.16 OVIS besöker GöteborgsOperan med ”Carmen” av Bizet på programmet.
Se annons i Medlemsbrev, juni.
Kontaktperson: Lisbeth Enander / 076-887 03 81
02 måndag kl.19 Mats Natt och Dag föreläser om ”Don Carlos” av Verdi.
Digitalt ansvarig: Jörgen Oldbring. Plats: Dammfrigården
09 måndag kl.19 OVIS upptaktsmöte inför säsongen 2024/2025. Plats: Tuppen
Sång av Marta Cecilia Saelöen och Ella Morin. Pianist: Elena Jordan
14 lördag kl.10-15 Start för Operakursen under ledning av Lennart Stenkvist.
Återkommer med mer information inför starten. Kursen är fullbokad!
Plats: Malmö Live i samarbete med MSOV.
17 tisdag kl.19.30 ”Don Carlos” av Giuseppe Verdi i Köpenhamn, Operaen på Holmen.
Se annons i Medlemsbrev, juni.
Kontaktperson: Gunnar Johansson / 070-208 47 10
Oktober
12 lördag kl.10-15 Fortsättning på Lennarts Stenkvists Operakurs på Malmö Live.
14 måndag kl.19 Mats Natt och Dag föreläser om ”Il Trittico” på Dammfrigården
Digitalt ansvarig: Jörgen Oldbring
26 lördag Uttagning till finalen i OVIS-rösten. Plats: ”Gulan”.
28 måndag kl. 19 Finalen i OVIS-rösten på Sankta Marias församlingshem.
November
03 söndag kl.15 Besök på Operaen på Holmen i Köpenhamn för att höra ” Il Trittico” av
Puccini. Kontaktperson: Gunnar Johansson / 070-208 47 10
09 lördag kl. 10-15 Operakurs med Lennart Stenkvist / OVIS / MSOV på Malmö Live
11 måndag kl. 19 Mats Natt och Dag föreläser om ”Giovanna d´Arco” på Dammfrigården.
Digitalt ansvarig: Jörgen Oldbring
17 söndag kl. 16 ”Giovanna d´Arco” på Malmö Opera.
__________________________________________________________________________________________
OVIS och sommaropera – en alltid lika trevlig konstellation under årets varma period!
Så blev det även 2024 med besök i Stockholm och ”Opera på Skäret” i Västmanland.
Confidencen gjordes om till teater 1753 md ett komplett scenmaskineri med scenbilder som kunde växlas i en enda rörelse. Drottningholms Slottsteater från 1766 är en del av världsarvet Drottningholm. Ingenting får ändras, vilket även gäller de obarmhärtiga sittplatserna. Att två kvällar i rad få möjlighet att uppleva två äkta barockoperor med fullfjädrade orkestermedlemmar och under virtuos ledning var en magisk upplevelse som gjorde intryck. Miljön och atmosfären bidrog i högsta grad till totalupplevelsen. Båtturen ut till Drottningholm och den utsökta måltiden på Caramellen var även det två höjdpunkter på vår resa.
Ankomstdagens kväll besökte vi Confidencen, för att lyssna till ”Alcina” av Georg Friedrich Händel, vilket visade sig vara en mycket lyckosam start på våra operabesök. Urpremiären för denna version ägde rum 1735 i London och handlingen är hämtad från Ariostos ”Orlando furioso”. Händel är känd som en utåtriktad, spirituell och lekfull kompositör med en betagande vacker musik.
Helena Schuback i rollen som trollkvinnan Alcina bjöd oss tillsammans med övriga solister på en synnerligen vacker och välsjungen kväll. Boende på en magisk ö lockade hon till sig en hord av män, som hon alla avverkade i ett rasande tempo. Alla utom en! Man kan se föreställningen som en psykologisk resa in i Alcinas huvud med anknytning till såväl nutid som dåtid. Med Peter Spissky som dirigent och Hanna Röhr som ansvarig för regi och scenografi upplevde vi en intagande och vacker kväll.
På Drottningholms Slottsteater upplevde vi inom tragédie lyrique den franska operakonstens höjdpunkt, ”Armide” av Jean-Babtist Lully och Philippe Quinault. Innehållet är hämtat ur två stora italienska litterära renässansverk: ”Den rasande Roland” av Ludovico Ariosto (1516) och ”Det befriade Jerusalem” av Torquato Tasso (1581). Nu tänker ni säkert att det där stämmer även in på ”Alcina”! Helt riktigt – trollkvinnan Alcina i Den rasande Roland var en föregångare till Armide som i sin tur var såväl trollkvinna som amazon och en tragisk figur som förhäxar och förleder. Omtag av t.ex. dans och kör var helt naturliga för dåtidens publik, men kan idag uppfattas som långa och rentav lite tråkiga. Vi ska se det som att åhörarna vid denna tid inte kunde lyssna till inspelad musik och då valde man att upprepa t.ex. ariorna för att åhörarna åter en gång skulle kunna njuta av sången. I uppsättningen av Armide strävar man efter en kraftfull upplevelse genom att låta kör och dansare förstärka det historiska skeendet och sånginsatserna. För en spännande och intressant kväll tackar vi regissören Francesco Corti, Florent Siaud för regin, koreografen Natalie Pays, solisterna samt violinisten och OVIS duktiga föreläsare Rebecka Karlsson, som ingick i orkestern. Hennes besök i vår buss innan återfärden väckte stor uppskattning!
Efter två kvällar med vacker barockmusik av hög klass var det den tredje dagen dags för en bel canto-opera, nämligen Vincenzo Bellinis ”Norma”, den än i dag mest spelade av hans operor. Vår chaufför Jörgen Thörnqvist körde oss långt ut på den västmanländska landsbygden. Där steg vi av vid världens mest säregna operahus, tidigare en enorm lagerlokal för timmer men med en berömvärd akustik, visade det sig. Ladan ligger i det tidigare sågverkssamhället Skäret i Ljusnarsbergs kommun vid sjön Ljusnaren.
Operan utspelar sig i Gallien, där vi mötte Norma, en gallisk översteprästinna och den romerske konsuln, Pollione. Naturligtvis en helt omöjlig konstellation i det långa loppet. ”Norma” kan med rätta kallas en kronjuvel, skönheten är lyrisk och intensiteten dramatisk. Att Bellini lyckades sammanställa de djupa känslorna med den oerhörda dramatiken i ”Norma” måste betecknas som mästerligt.
Religionens betydelse stod i centrum bör även påpekas. Scenen föreställde en offerlund och blev med en utsökt ljussättning betagande vacker. Alla som var delaktiga i denna uppsättning är värda det största beröm. Det var en mycket njutbar upplevelse.
Till slut måste jag nämna att i rollen som Clotilde sjön mezzosopranen Mathilda Bryngelsson, som 2021 utsågs som vinnare av OVIS-rösten. Vi kommer att möta henne till våren i Salome på Malmö Opera. Hon var mäkta imponerad av att vi hade åkt så långt för att lyssna på ”Norma”. Glädjen var ömsesidig!
Natten tillbringades i Örebro. Morgonpigga hann utöver frukosten en morgonpromenad i Örebro med utställningen Open Art.
Lunchen intogs på en restaurang bredvid Braheshus, uppfört av Per Brahe d.y. 1637 och beläget på en 90 meter hög klippa med utsikt över Vättern. Detta efter att han fyra år tidigare ärvt Sveriges största grevskap. Historiskt in i det sista!
Tack alla 42 medlemmar och resenärer för att ni bidrog till en mycket trevlig och upplevelserik sommarresa.
Annonser
Malmö Opera
Onsdagen den 4 december kl. 19.00 hör vi ”Cosi fan tutte”, en produktion från Den norske Opera & Balett. Speltid: ca 3 timmar inkl. paus
Språk: italienska, textas på svenska och engelska
Musik: Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte
Dirigent: Magnus Fryklund
Regi: Katrine Wiedermann,(Danmark)
Solister: Fiordiligi – Matilda Sterby / Dorabella – Annie Fredriksson / Guglielmo -David Risberg /
Ferrando – Caspar Singh / Despina – Elinor Fryklund / Don Alfonso – Daniel Giulianini
Operan skrevs 1790 och var då överraskande modern. Under 1800-talet ansågs den direkt opassande och flera försök gjordes till förändring. På 1900-talet återgick man till originalet. Malmö Operas uppsättning är förlagd till nutid och vi lär förflyttas till IKEA. Vad månde det då bliva av detta? Igenkänningsfaktorn verkar bli stor!
Pris för endast biljett 555 kronor. Önskas även pausfika,kaffe /te och cup cake är kostnaden 655 kronor.
655 kronor betalar du även om du endast väljer ett glas vitt eller rött vin. Önskad avgift sättes in på OVIS bankgiro 958-5944 eller swish 123 365 2666. Glöm inte att ange vilken pausfika du önskar.
Senaste inbetalningsdag är onsdagen den 2 oktober. Kontaktperson: Kristina Holmqvist / info@ovis.nu
____________________________________________________________________________________________
GöteborgsOperan, 1994-2024
Söndagen 15 december kl. 15.00 upplever vi ”Othello”.
Operan spelas i Göteborg för första gången på 55 år.
Speltid: 3 timmar och 15 minuter inkl. 1 paus, 4 akter.
Kompositör: Giuseppe Verdi (1813-1901)
Libretto: Arrigo Boito efter en tragedi av William Shakespeare
Språk: italienska med textning på svenska och engelska.
Dirigent: Vincenzo Milletarí
Regissör: Rafael R. Villalobus
Solister: Othello – Michael Weinius (23/11-29/12) / Jago – Jens Søndergaard / Cassio – Adam Frandsen /
Roderigo / Tobias Westman (vinnare av Vitabystipendiet 2019), Lodovico – Mats Almgren /
Montano – Orhan Yildiz / Desdemona – Julia Sporsén / Emilia – Ann-Kristin Jones
Kören med sina 60 sångare representerar det dömande och sönderslitande samhället.
Vi får möta raseri, våld, svartsjuka, bekräftelsebehov, paranoia – ett destruktivt och tragiskt samhälle i förfall.
Pris: Operabiljett och resa 1340 kronor. Önskar du även lunch, liten räksmörgås + vin blir kostnaden 1665 kronor. Liten räksmörgås + vatten / lättöl kostar 1590 kronor
Senaste inbetalningsdag fredagen den 4 oktober. Önskad avgift sättes in på OVIS bankgiro 958-5944 eller swish 123 365 2666. Kontaktperson: Lisbeth Enander / 076-887 03 81
__________________________________________________________________________
Nu ser vi fram emot en spännande och händelserik höst.
Styrelsen önskar er välkomna och gläds åt att snart få träffa er igen!
Bästa hälsningar,
Kristina Holmqvist