Medlemsbrev, augusti 2022

Bästa OVIS-medlemmar  –  vad  händer med vårt levande och genuina operaintresse under sommarmånaderna? Jo, flera av oss söker säkert upp någon lämplig föreställning hemma i Sverige eller utomlands. Följ med Anna och Mats Natt och Dag på deras inspirerande och spännande resa till Leipzig, där de fick uppleva Wagners samtliga operor.

Ett stort tack till Anna och Mats från OVIS, för att ni delar med er av detta operaäventyr.

Wagner 22 – tre veckor av oändlighet

Vi, Anna och Mats, tillbringade i somras nästan en månad i Leipzig med anledning av festivalen Wagner 22 på operan i samma stad. Festivalplanen var att under 25 dagar sätta upp alla Wagners tretton avslutade operor, och göra det i tidsordning och med full Gewandhausorkester, scenografi och kostymer. Ett vansinnigt projekt som oemotståndligt lockade oss, så vi köpte våra seriebiljetter för ett par år sedan och for till Leipzig den 19 juni. Festivalens slogan var ”tre veckor av oändlighet” och vi fick verkligen tre musikaliskt oändligt vackra veckor.

Det började med Wagners tre ungdomsoperor som ingen av oss hade sett uppföras, så nyfikenheten var stor. Die Feen visade upp en fantastisk och kreativ dekor som tog andan ur oss. Mycket av musiken i Das Liebesverbot kunde varit hämtad från en munter Wieneroperett och det var först i Rienzi, en härlig musik-och sångarfest, som vi kunde börja ana den kommande Wagner.

 Näst i tur stod Holländaren och där fick vi höra två svenskor i huvudrollerna, Karin Lovelius som Mary och framför allt Elisabeth Strid som sjöng Senta underbart, vilket rev ner publikens oreserverade ovationer. Men detta var bara början för Elisabeth Strid. Dagen efter Senta sjöng hon Elisabeth i Tannhäuser och sedan följde Eva i Mästersångarna och så avslutade hon med Sieglinde i Valkyrian.

Alla framträdandena belönades med bravarop och långa applåder. Hon sjöng alltså fyra olika krävande huvudroller inför en mycket medveten, kunnig och sofistikerad operapublik under tolv dagars tid. Hur är sådant möjligt?

En annan nordisk sångare som fick jobba mycket och som också fick mycket beröm var ålänningen Dan Karlström. Som alltid i Leipzig sjöng han Mime i Rhenguldet och i Siegfried. Han hade också en av huvudrollerna, Luzio, i Das Liebesverbot samt en liten roll i Parsifal. Kronan på verket för hans del var i alla fall inhoppet med mycket kort varsel som lärlingen David i Mästersångarna. Han klarade det också. Imponerande!

Efter Lohengrin följde Tristan och Isolde där alla fyra huvudrollerna sjöngs utmärkt, särskilt gällde detta René Pape, som kung Marke. I Mästersångarna var det inte bara Elisabeth Strid som utmärkte sig utan även Magnus Vigilius som gjorde en suverän Walther von Stolzing.

Efter tre dagars paus följde Ringen som enligt god sed framfördes fyra kvällar i rad. Uppsättningen var exakt densamma som den Ring OVIS besökte för några år sedan. Särskilt minnesvärd solist den här gången var Michael Volle som Wotan i både Rhenguldet och Siegfried.

Efter Ringen blev det en ny paus på några dagar innan det blev dags för Parsifal, men även i pauser kan det hända märkliga ting. Vi frukosterade en morgon på en trottoarservering och vem kommer då och slår sig ner vid bordet bredvid? Jo, mannen med den enligt oss vackraste nutida basrösten, René Pape. Han hade ju redan sjungit Marke och skulle dagen efter sjunga Gurnemanz i Parsifal. Vi bytte några ord om de båda rollerna men sedan lämnade vi honom i fred. Han hade nog inte räknat med att bli igenkänd en tidig onsdagsmorgon på stan.

Parsifal blev en stor upplevelse inte bara tack vare Pape utan även genom Andreas Schager som gjorde en magnifik titelroll. Applåderna ville aldrig tystna efter det sista ridåfallet och särskilt hyllades Ulf Schirmer som dirigerat nästa alla föreställningarna. Han avgick också samtidigt som operans intendent och musikaliske ledare.

Gewandhausorkestern är ju en av Europas allra bästa men även kören imponerade stort både med avseende på numerär och kvalitet. Publikintresset var också stort.  Det fanns visserligen ströplatser till några föreställningar men allt var i princip utsålt, 1285 platser under tretton kvällar.

Vi lämnade Leipzig fyllda av upplevelser men också med en tagg i hjärtat. Det hade gått så fort och vi hade varit med om något unikt, något som aldrig hade gjorts förut i hela världen och som sannolikt aldrig skulle komma att upprepas. Vi tänkte under hemfärden på den gamla schlagertexten ”Es gibt nur einmal und kommt nicht wieder”, eller? Ja, vem vet? Skulle det mot all förmodan hända igen någonstans, så är vi nog där.                           Anna&Mats Natt och Dag

OVIS-kalendern

Tisdagen den 16 augusti reser 27 medlemmar till Varberg för att höra Mozarts opera Don Giovanni på Varbergs gamla fina teater. Ett extra utskick kommer inför resan.

Tisdagen den 13 september kl. 19.00 öppnar vi säsongen med ett Upptaksmöte. Denna gång har vi bokat ”Tuppen” på Tessins väg 10, Malmö. Buss 3 med riktning Erikslust avgår från Centralstationen till hållplats Tessins väg.(Precis utanför Tuppen.) Mathilda Bryngelsson, vinnaren av OVIS-rösten 2021, underhåller med tre arior. Ackompanjatör är Elena Jordan. Inträde 50 kronor. Kaffe och kaka ingår.

Annons för ”Askungen”

Lördagen den 22 oktober besöker OVIS Operaen på Holmen i Köpenhamn. Här får vi höra ”Askungen” av Gioacchino Rossini. Detta är en kvällsföreställning med start kl. 19.30. Ungefärlig speltid: 2 timmar och 55 minuter.

Avresa kl. 17.45 från P-platsen på baksidan av Malmö Opera. Återresa kl. 22.50 ca. Hemkomst kl. 23.30. En skakig valutakurs inklusive övriga prisökningar gör att resa och operabiljett kostar 1450 kronor. Sista dag för anmälan är den 19 augusti. Ange ditt namn och Askungen. Anmälan sker genom att betala in angiven summa till OVIS bankgiro 958-5944 eller genom att swisha till nummer 123 365 2666.

Kontaktperson för resan är Kerstin Falk / 070-943 77 65

AKT 1.  I den utfattige Don Magnificos hus arbetar Angelina, kallad Askungen, i köket. Hon hånas och förnedras av sina två fula styvsystrar. En tiggare kommer in i köket, styvsystrarna snäser av honom och visar ut honom men Askungen är vänlig och ger honom lite mat. Tiggaren är i själva verket prinsens informator Alindoro. Don Magnifico berättar för systrarna att han drömt att en av dem kommer att gifta sig med prinsen. Förklädd till sin egen betjänt kommer prins Ramiro till huset. Han ser Askungen och blir genast förälskad i henne och hon i honom. Förklädd till prinsen kommer tjänaren Dandini, tillsammans med uppvaktningen, också till huset. Eftersom prinsen ska välja en brud blir systrarna bjudna till en bal på slottet. Askungen ber att få följa med men nekas. Hon hånas förödmjukas ytterligare inför prinsen och Dandini. Hon har inte bland ”fint folk” att göra. När Askungen är ensam kommer Alindoro, utan förklädnad, tillbaka och ser till så att också Askungen kommer till balen. Hon presenteras som en okänd förnäm dam vilket irriterar styvsystrarna i högsta grad.

AKT 2.  På balen blir Angelina ivrigt uppvaktad av Dandini som fortfarande uppträder som prinsen. Hon avvisar honom och säger att hon älskar hans betjänt. Dandini i sin tur jagas av styvsystrarna som tror det är prinsen de uppvaktar. Ramiro, som blivit hånad när han försökt närma sig styvsystrarna, har hört vad Angelina sa till Dandini och förstår att hon vill gifta sig med honom trots att han är en ”betjänt”. Angelina ställer ett villkor för att gifta sig. Ramiro måste först söka efter henne och se vem hon verkligen är. Hon ger honom därför ett av sina armband, maken har hon själv. Väl hemma sitter Askungen i sina gamla kläder i köket när övriga familjen kommer hem. Styvsystrarna undrar fortfarande vem den förnäma damen var som så liknade deras tjänstepiga. Ett våldsamt oväder blossar upp och prinsen och Dandini (utan deras förklädnader) kommer till huset för att söka skydd. Prinsen upptäcker armbandet på Askungens arm och allt avslöjas. Palatset är rustat för bröllop och allt slutar lyckligt.

Nu hoppas vi bara att säsongen 2022 / 2023 slutar lyckligt som i ovanstående opera.

Det kan lugnt påstås att vi alla är luttrade inför det kommande året med tanke på vad vi har upplevt, fortfarande upplever och säkert kommer att få uppleva.

Låt oss ta tillvara alla möjligheter vi erbjuds och tillsammans finna glädjen i kulturen!

Bästa OVIS-hälsningar från styrelsen genom

Kristina Holmqvist