Medlemsbrev, januari 2023

OVIS styrelse önskar er en god fortsättning på 2023 med förhoppningen om att kunna genomföra alla planerade aktiviteter under det kommande året.

Vi står dock inför ett gigantiskt problem som vår valberedning har lagt ner ett flertal månaders långt arbete på – vi saknar en kassör. Vår nuvarande kassör Maria Frigyesi önskar av hälsoskäl dra sig tillbaka. Detta måste vi givetvis vara lyhörda för, men vad gör vi om inte någon kan tänka sig att ställa upp? OVIS fungerar inte utan en kassör och frågan är nu prekär!

Vi hade tänkt att starta januari med en föreläsning men på grund av en resa skjuter vi upp denna till ett senare tillfälle. ”Figaros bröllop” den 31 januari kl. 19.00 på Malmö Opera blir därmed den första gemensamma aktiviteten efter juluppehållet. Slutbeställning är gjord! Läs mera i Medlemsbrev, december 2022. Finns även på vår hemsida   www.ovis.nu Ber er alltid hålla noggrann kontroll på sista inbetalningsdagen för respektive arrangemang. Detta är en stor hjälp för den ansvariga kontaktpersonen.

Besöket på Malmö Opera och ”Romeo och Julia” blev en mycket fin och minnesvärd upplevelse för våra 28 besökare. Vackert i alla sina delar och mycket berörande!

Samma vecka besökte 19 medlemmar GöteborgsOperan och ”Hoffmans äventyr”. Mats Natt och Dag åtog sig den icke avundsvärda uppgiften att skriva en recension av föreställningen för detta medlemsblad. Läs hans artikel – skratta eller sucka djupt, ilskna till eller förundras.

  OVIS-kalendern

Januari 31 tisdag kl. 19 ”Figaros bröllop” av Mozart på Malmö Opera. Slutsåld!

_____________________________________________________________________________________________________

Februari 11 lördag kl. 09 Erik Graunes endagarsseminarium på Kockum Fritid. Rubrik: ”Belle nuit ò nuit d´amour”. Det är i Venedig som opera blir opera! Kostnad 800 kronor, som sättes in på OVIS bankgiro 958-5944 eller med swish 123 365 2666. Vi besöker Kockum Fritid den 17 januari och återkommer med meny och val av fisk, kött alt. veg. FM + EM – kaffe med fika.

20 måndag kl. 19 OVIS årsmöte på Dammfrigården. Utdelning av Tegstamstipendiet. Inkom gärna med förslag.

______________________________________________________________________________________________________

Mars 06 måndag kl. 19 Jörgen Oldbring föreläser om ”Die Schweigsame Frau” av Richard Strauss. Plats: Dammfrigården.

13 måndag mars kl.19 Logoped Ulrika Nettelbladt föreläser om ”Rösten i tal och sång”. Teknikansvarig är Jörgen Oldbring. Plats: Dammfrigården.

19 söndag kl. 15 OVIS besöker vi Göteborgsoperan och ”Die schweigsame Frau”. Se annons i Decemberbrevet. Sista inbetalningsdag den 12 januari.

_____________________________________________________________________________________________________

Av Mats Natt och Dag

Hoffmans Äventyr, Göteborgsoperan den 11 december, 2022

Föreställningen av Hoffmans Äventyr på operan i Göteborg inleddes med att operans dramaturg, Göran Gademan, intog scenen och meddelade att tre solister, bland dem tråkigt nog Katarina Karnéus, av diverse medicinska skäl inte kunde sjunga sina roller. Man hade dock lyckats att skaka fram ersättare hämtade från operans egen personal som skulle sjunga respektive roller från kulissen. Gademan hoppades att detta skulle fungera väl och han lovade också att vi skulle få se en Hoffman som vi aldrig tidigare skådat. Det skulle visa sig att Gademan fick rätt på båda punkterna.

Det kreativa teamet bakom föreställningen hade tillåtit sig stora friheter när det gällde operans innehåll och gestaltning.  Det är kanske inte så underligt med tanke på att operan under tidernas lopp utsatts för åtskilliga manipulationer av mer eller mindre begåvade regissörer, men det får väl ändå finnas gränser.

Luthers ölstuga fanns sålunda inte med vare sig i prologen eller i epilogen. I prologen ersattes ölstugan delvis av ett duschrum, där en mycket ung Hoffman misshandlades av sina skolkamrater. Att Hoffman utsattes för pennalism under skoltiden har inget stöd i librettot, och vilket samband det kan finnas mellan detta påhitt och den efterföljande handlingen framstår som minst sagt dunkelt.

Laboratoriet där dockan Olympia i första akten förevisades hade ersatts av ett kyrkorum. Var det måhända för att antyda att naturvetenskapen numera ersatt religionen som förklaringsmodell av verkligheten? Eller vad? Vet inte.

Slutet av tredje akten hade strukits helt, så vi fick inte se Giuliettas tragiska död. Epilogen var också omarbetad.  Scenen där Hoffman väljer att avstå från operasångerskan Stella och i stället lovar sin Musa evig trohet saknades, och då tycker jag att man missar operans sens moral, nämligen att stora konstnärer ofta tvingats sätta konsten framför det privata livet, i synnerhet kärlekslivet. Strindberg är väl ett bland många exempel på detta.

Man frågar sig också varför Musan framställs som en fejkat naken och fejkat överviktig kvinna och vad det tillför föreställningen att vissa manliga sångare tvingas sjunga sina roller iförda endast korta kalsonger. Föreställningen var också överlastad med till exempel en mångfald projicerade bilder samt två eller flera parallella skeenden på samma scen, vilket ofta gjorde det svårt att fokusera på musik och handling.

Var då allt så eländigt och uselt? Nej, nej, nej, verkligen inte! Offenbachs musik fanns där ju hela tiden, vilken orkestern exekverade klangfullt, spänstigt och elegant. Och sedan har vi ju sångarna som alla, inklusive de inkallade reserverna, gjorde ett mycket gott intryck. Speciellt gäller detta de stora stjärnorna, det vill säga Joachim Bäckström som Hoffman men framför allt Kerstin Avemo som strålade med sin tolkning av alla de fyra kvinnorna, Stella, Olympia, Antonia och Giulietta. Hänförande!! Ett särskilt tack också till Katarina Giotas som lät himmelsk i sin lilla roll som Antonias mors röst.

Under den tysta bussfärden hem till Skåne i den mörka decemberkvällen lystes sinnet upp inte bara av den vita snön utan också av minnet av Offenbachs fantastiska musik.

*****************************************************************************************************************************

Tack Mats för din alltid lika goda vilja att hjälpa oss med skrivet material. Mycket uppskattat!

Annons

Onsdagen den 26 april kl. 19.00 besöker OVIS Malmö Opera för att höra ”Fallet Makropulos”. Kostnad för endast biljett – 655 kronor. Väljer du även tillägg av pausfika blir kostnaden 740 kronor. När du anmäler dig, glöm då inte att ange kaffe med cheesecake alt. ett glas rött eller vitt vin. Biljetten överlämnas manuellt alt. skickas hem med post, om vi inte träffas innan föreställningen. 20 biljetter är förbokade. Senaste dag för inbetalning är torsdagen den 23 februari till OVIS bankgiro 958-5944 eller swisha till 123 365 2666.              

Kontaktperson / Kristina Holmqvist / 070- 595 18 51

___________________________________________________________________________

Fallet Makropulos

Musik: Leo Janacek. Libretto Leo Janacek efter Karel Capek.

Urpremiär: Brno den 18 december 1926

 Personer:

EMILIA MARTY Agneta Eichenholz

ALBERT GREGOR Magnus Vigilius

JAROSLAV PRUS Rodion Pogossov

KRISTA Hanna Husáhr
VITEK Thomas Volle
DR. KOLENATY Lars Arvidson
JANEK Mathias Hedegaard
HAUK-SENDORF Bengt Ola Morgny
EN PÅKLÄDERSKA Katarina Lundborg
EN SCENARBETARE Thomas Hildebrandt

Kreativt team:

DIRIGENT Patrik Ringborg
REGI Elisabeth Linton
SCENOGRAFI Julia Hansen
KOSTYM & MASK Anja Vang Kragh
LJUS Ulrik Gad                                        

Ungefärlig speltid 2 timmar 5 minuter inklusive paus.

Handlingen utspelas i Prag på 1920-talet.

AKT 1. På advokat Kolonatys kontor städar bokhållaren Vitek upp bland papper som rör fallet Gregor mot Prus, en långdragen arvstvist. En av målsägarna, Albert Gregor, anländer tillsammans med Viteks dotter Kristina. Hon är sångerska och beundrar den berömda primadonnan Emilia Marty som kommer med doktor Kolonaty. Emilia har en kuslig kännedom om fallet. Hon säger att baron Prus, som dog barnlös 1827, var far till Ferdinand MacGregor vars mor var Ellian MacGregor. Enligt Emilia finns ett dokument i Prus kassavalv, ett papper som kan bli avgörande i fallet. Hon blir inte trodd. Kolonaty undersöker saken och hittar beviset. Emilia erbjuder sig att lämna skriftprov men Kolonaty avböjer.

AKT 2. Prus kommer till Emilia på operan, liksom Janek och Kristina. Kristina, som är besatt av Emilia, säger till Janek att karriären går före kärleken. Emilia får blommor av den gamle greven och han upptäcker en häpnadsväckande likhet mellan Emilia och hans forna älskarinna Eugenia Montez. Det kommer överraskande fram att Emilia är Eugenia. Prus och Emilia är ensamma och de har roligt åt initialerna. E M. Prus har i sitt arkiv ytterligare en bunt papper som ingen har sett. Dessa vill Prus inte lämna ut. Gregor kommer tillbaka och förklarar Emilia sin kärlek trots han märkt att det är något konstigt med henne. Hon begär emellertid att han ska skaffa tillbaka Prusdokumenten från advokaten. Han hotar då att döda henne. Hon visar honom ett ärr som bevis på att någon annan försökt tidigare. Gregor går och Emilia somnar. Janek är där när hon vaknar och då övertalar hon honom att stjäla dokumenten. Prus som är tjusad av Emilia återvänder och han går med på att ge henne den oöppnade bunten mot att han får en natt tillsammans med henne.

AKT 3. På morgonen ger Prus henne dokumentbunten. Nyheten att Janek begått självmord för hennes skull briserar. Det framkommer att Emilia är född 1549. Hon tvingades av sin far att dricka ett elixir som gav henne 300 år att leva. Fristen har gått ut och hon måste nu åter dricka elixiret eller dö. Under hennes berättelse förvandlas hon till en mycket gammal kvinna som finner frid i döden.

_______________________________________________________________________________________________________

Återkommer med löpande information i våra extra utskick. Glöm inte att anmäla er till vår fantastiska resa till Dresden och Berlin den 9 – 12 maj!

I väntan på vårens ankomst – lösningen heter kulturupplevelser!

Kristina Holmqvist