Fortfarande kan vi njuta av den ljusa, svenska sommaren. Passa på att besöka sommaroperorna runt om i Skåne och andra närliggande platser.
Om vi ser tillbaka på juli månad förberedde Mats Natt och Dag och Jörgen Oldbring oss med en trevlig och innehållsrik genomgång av Verdis Macbeth, som vi sedan med stor behållning kunde uppleva på Läckö slott. Den nyskrivna ”Andefabriken”, som vi hörde på slottet i Vadstena, var helt okänd med undantag av de recensioner som delades ut under resan norröver.
OVIS-kalendern
Augusti
31 tors kl. 19 Mats Natt och Dag förbereder oss för ”Aida” av Verdi. Plats: Dammfrigården.
September
03 sön kl.15 OVIS hör ”Aida” på Köpenhamnsoperan, nya scenen. Se annons i Medlemsbrev, juni sidan 6.
05 tis kl.19 Upptaktsmöte på Tuppen. Utdelning av diplom samt sång av Tegstamstipendiaten Elsa- Maija
Helminen. Pianist: Albert van Pam. Genomgång av kommande program.
25 mån kl.19 Jan Mark föreläser om ”Titus” av Mozart. Plats: Dammfrigården.
Oktober
08 sön kl. 15 På operan i Köpenhamn, nya scenen, hör vi ”Titus”. Se annons i Medlemsbrev juni, sidan 6.
09 mån kl. 19 Violinisten Rebecka Karlsson berättar om den tidiga musikgenren och om sitt arbete med tidig
musik. Hon har även medverkat i operaproduktioner. Plats: Dammfrigården.
14 lör Uttagning till finalen i OVIS-rösten. Plats ”Gulan”. Styrelsen deltar enligt schema.
16 mån kl. 19 Mats Natt och Dag föreläser om ”Eugen Onegin” av Tjajkovskij. Plats: Dammfrigården.
23 mån kl. 19 Final i OVIS-rösten på Sankta Marias församlingshem.
29 sön kl. 15 ”Eugen Onegin” på Köpenhamnsoperan, nya senen. Se annons i Medlemsblad juli, sidan 3.
Annonser
Presentation av violinisten Rebecka Karlsson
”Tidig musik i Sverige och att jobba med tidig musik. Barockt?”
Violinisten Rebecka Karlsson berättar om tidig musik-genren och om hur det är att arbeta med tidig musik utifrån sitt arbete på Drottningholms Slottsteater, i Drottningholms Barock-ensemble, Karlsson Barock, Göteborg Baroque, samt arbetet med egna ensembler och projekt där framförandet av historisk musik ur våra talrika svenska historiska notsamlingar är i fokus. Hon kommer även framföra klingande exempel på sin barockviolin.
Här följer en kortbiografi:
Rebecka Karlsson, bördig från Kristinehamn i Värmland, har studerat violin för Karl-Ove Mannberg och Anna Lindal samt barockviolin för Ann Wallström vid Kungl. Musikhög-skolan i Stockholm. Hon har varit utbytesstudent vid Conservatorio di Musica G.B. Martini i Bologna, Italien, där hon studerade violin för maestro Carlo Ricci, och studerat barockviolin på masternivå för professor Anton Steck vid Staatliche Hochschule für Musik i Trossingen, Tyskland. Förutom detta har Rebecka tagit mästarkurser för bl.a. Stefano Montanari och Rachel Podger. Nu är Rebecka verksam som frilansviolinist och pedagog, bosatt i Stockholm. Hon har spelat med ensembler som Hofkapelle München och Hassler Consort, och spelar regelbundet med bl.a. Drottningholmsteaterns orkester, Nordiska Kammarorkestern, Göteborg Baroque och Karlsson Barock. Sedan våren 2012 är Rebecka fast medlem i Drottningholms Barockensemble. Tillsammans med violasten Karin Ahnlund och cellisten Mirjam Pfeiffer har hon barockensemblen Frihet, barockt och systerskap och hon är musikalisk ledare för Ensemble Utile Dulci och Ensemble Zellbell. Rebecka är också anlitad för olika solo- och konsertmästaruppdrag, samarbetar med dansmästaren Anna Löfgren och cembalisten Wilhelm Dahllöf kring historisk sällskapsdans samt arrangerar, producerar och medverkar ofta i olika event kring historisk musik, dans, konst och kultur.
Rebecka har medverkat i operaproduktioner bl. a på Wermland Opera (Wagner: Parsifal), Opera på Skäret (Verdi: Rigoletto, Aida, Don Carlos m fl.) och medverkar varje sommar i opera på Drottningholms slottsteater (där hon bl. a. har spelat Händel: Ariodante; Mozart: Mitridate, Figaros bröllop, Così fan tutte, Don Giovanni; Vivaldi: Il Giustino; i år, just nu, gör de The Fairy Queen Purcell).
___________________________________________________________________________________________________
Fredagen den 1 december kl. 19.00 besöker OVIS Malmö Opera för att höra ”Don Giovanni”av Wolfgang Amadeus Mozart. Urpremiär 1787 i Prag. Uppsättningen är klassisk och hämtad från operafestivalen i Savonlinna. Åter får vi möta den outtröttlige förföraren, om än inte alltid med ett lyckat resultat.
Speltid: 3 timmar 15 minuter. Två akter och en paus.
Rollista:
Don Giovanni – Jacques Imbrailo
Leporello. – Henning von Schulman
Donna Anna. – Matilda Sterby
Don Ottavio – Joel Annmo
Donna Elvira – Rachael Wilsson
Dirigent – Wolfgang Wengenroth
Kostnad för endast biljett – 725 kronor och för biljett + kaffe och cheesecake alt. ett glas rött eller vitt vin – 815 kronor. Senaste dag för inbetalning är tisdagen den 26 september.
OVIS bankgiro: 958-5944 eller med swish: 123 365 2666.
__________________________________________________________________________________________________
Resan till Amsterdam den 10 – 12 november
Påminner om att biljetterna till operan och konserthuset ska bekräftas den 1 september. Det är viktigt att alla anmälningar är inkomna innan utgången av augusti. Om vi inte kan fylla antalet platser måste även andra kunder hos BK Travel erbjudas plats. Detta för att utlovade priser ska kunna ligga kvar på samma nivå. Ber er att ta en rejäl funderare över en ev. anmälan till detta unika OVIS-erbjudande. Tillfället är synnerligen lockande med tanke på den opera och de konserter vi ska uppleva samt övriga konstupplevelser.
Anmälan till: BK Travel Solutions / 040-60 60 220 / Mail: info@bktravelsolutions.se
OVIS kontaktperson: Kristina Holmqvist / 070-595 18 51 / Mail: info@ovis.nu
___________________________________________________________________________________________________
Återkommer med resan till Oslo och Göteborg. Det går bra att anmäla sig redan nu. Programmet är utskickat med utförlig beskrivning av resan. Anmäl ditt intresse!
___________________________________________________________________________________________________
OVIS sommarresa till Vadstena och Läckö
Andefattigt? Absolut inte! Mordiskt? Ja, i högsta grad!
Det var en förväntansfull och ressugen grupp av såväl gamla som nya medlemmar som klev ombord på bussen i Malmö och Lund. Resan gick norrut med ett stopp på Lagan motell. Stämningen var god och alla såg vi fram emot våra två slotts -och operabesök .
Vår värdinna i Vadstena, Ulrika Nettelbladt, tog emot oss och tillsammans åt vi en god måltid på restaurang Borgmästaren. Ulrika guidade oss sedan på en promenad i Heliga Birgittas stad och berikade oss med stadens historia.
I det gamla Wasaslottet, byggt 1545-1550, intog vi våra platser i Bröllopssalen, för att lyssna på sommarens föreställning ”Andefabriken” med musik av Daniel Nelson. Han visade prov på stor förståelse av såväl instrumentens som den mänskliga röstens möjligheter. Oväntade och ovanliga klanger avlöste varandra, väl anpassade till handlingen och sångarnas förmåga. Värd ett extra beröm är mezzosopranen Rebecka Wallroth för sin vackra röst och goda scennärvaro.
Inte bara bröllopssalen var dekorerad i svart utan även den värld som visades upp. Girighet, korruption, cynism, ockultism, fejkning och naturligtvis längtan – hur står människan ut? Tankarna var många, tolkningarna likaså.
Nästa morgon fortsatte resan utmed den vackra Vättern, upp mot Askersund och vidare in i Tivedens natursköna, skogbevuxna högplatå. Målet var Lidköping och framför allt Läckö slott, ståtligt och vackert på sin klippa vid Vänerns strand. I det idylliska Lyrestad, beläget vid Göra kanal, gjorde vi en fikapaus och njöt av den passerande båttrafiken på Göta kanal.
Nu lockade Verdis Macbeth och efter en introduktion i slottskyrkan bänkade vi oss inne på borggården, som regnsäkrats med stora takdukar. Det gjorde att de smäckra tornseglarna, som brukar susa fram över våra huvuden, lös med sin frånvaro. Annars ett skådespel i sig!
Läckö slott är en magisk plats för uppförandet av Shakespeares och Verdis Macbeth. Scenkläderna var helt tidsenliga såväl de kungligas som den fattiga befolkningens. Historien utspelas i Skottland på 1000-talet med en kiltklädd Fabian Düberg, tenor, i rollen som Malcolm, Duncans son. Fabian Düberg, vann Publikens pris i OVIS-rösten 2019.
Kim Phipps dirigerade med säkerhet och känsla. Dock, ibland försvann sångarnas röster i orkestertonerna.
Sigrid Veleseter Bøe sjöng sin roll som Lady Macbeth med stark vilja, glöd och inlevelse. Hon styrde händelse-förloppet och drev på sin man. Andreas Landin, som sjöng rollen som Macbeth, var något nedtonad i sin roll, styrd av en dominerande hustru.
Häxorna var alltigenom en skön samling och ett upplyftande välregisserat inslag.
Kvällens föreställning var en i alla avseenden mycket givande upplevelse, men väldigt blodig och mordisk. De humoristiska inslagen var dock inte svårfunna och rollistan innebar vacker sång och övertygande scen-gestaltning. Dåtid eller nutid – visst är det häpnadsväckande hur allt upprepar sig – våld, ondska och maktbegär.
_________________________________________________________________________________________________
Med en paus på några veckor samlar sig styrelsen nu inför höststarten, den sista dagen i augusti. Och er, våra trogna medlemmar, önskar vi ett fint avslut på sommaren med förhoppning om en givande och innehållsrik höstsäsong.
Bästa OVIS-hälsningar från
Styrelsen genom Kristina