Medlemsbrev juli 2023

Med detta medlemsbrev önskar OVIS styrelse sina medlemmar välkomna till verksamhetsåret 2023 / 2024.

Vi har gjort vårt bästa för att skapa ett intressant och upplevelserikt program och hoppas att ni längtar efter att åter starta upp verksamheten.

OVIS-kalendern

Juli

Onsdagen den 12 kl. 19 Mats Natt och Dag föreläser om ”Macbeth” av Verdi. Jörgen Oldbring ansvarar för tekniken. Plats: Dammfrigården.

Tis, ons och tors den 25 – 27 OVIS sommarresa med operabesök på Vadstena slott och uppsättningen ”Ande-fabriken” och Läckö slott med ”Macbeth” av Verdi. Mer information i detta medlemsbrev.

__________________________________________________________________________________________________

Augusti

Onsdagen den 31 kl. 19 Mats Natt och Dag förbereder oss inför ”Aida” av Verdi. Digital teknik – Jörgen Oldbring. Plats Dammfrigården.

___________________________________________________________________________________________________

September

Söndagen den 3 kl. 15 hör vi ”Aida” av Verdi på Köpenhamnsoperan, den nya scenen. Se annons i Medlemsbrev juni.

Tisdagen den 5 kl. 19 Upptaktsmöte på Tuppen. Sång av Tegstamstipendiaten Elsa-Maija Helminen samt genomgång av kommande program.

Måndagen den 25 kl. 19 Jan Mark föreläser om ”Titus” (La Clemenza di Tito). Teknikansvarig Jörgen Oldbring. Plats: Dammfrigården.

_________________________________________________________________________________________________

Oktober

Söndagen den 8 kl. 15 ”Titus” (La clemenza di Tito) av Mozart i Köpenhamn på den nya scenen. Se annons i Medlemsbrev juni. Kontaktperson / Maj Ekman.

Måndagen den 9 kl.19 OVIS får besök av violinisten Rebecka Karlsson från Stockholm. Arbetar som frilans och är speciellt intresserad av barockmusik. Hon kommer att berätta om sitt instrument och om sitt liv som musiker. Vi får även lyssna till hennes vackra musik. Plats: Dammfrigården.

Lördagen den 14 oktober Uttagning till finalen i OVIS-rösten. Plats: Gulan.

Måndagen den 16 kl.19 Mats Natt och Dag föreläser om ”Eugen Onegin” av Tjajkovskij. Digitalt ansvarig: Jörgen Oldbring. Plats: Dammfrigården.

Måndagen den 23 kl. 19 Final i OVIS-rösten på Sankta Marias församlingshem.

Söndagen den 29 kl. 15 ”Eugen Onegin” på Köpenhamnsoperan, nya scenen. Se annons i detta medlemsbrev.

__________________________________________________________________________________________________

Här följer Bo Rydnerts kommentar till intervjun med stockholmsoperans operachef i SvD den 31 maj. Läs, tyck till och hör gärna av er till Bo eller kommentera i vårt medlemsbrev. Åter ett stort tack för ditt engagemang, Bo!

Förlegad syn på operakonsten

Operachefen på Stockholmsoperan Michael Cavanagh uttrycker i SvD den 31 maj sin syn på operakonsten och dess framtid. Den var inte oväntad men en aning obehaglig. Nu ska det korrigeras och fostras. Armlängds avstånd krymper.

   Hans viktigaste uppdrag tycks vara att tillrättalägga konstformens stora verk. De skall följa vad han tycks anse vara en nutida svensk doktrin i tanke och handling. Läser man hans uppfattning ’mellan raderna’ så innebär det konkret att med regi, scenografi, rekvisita och dräkt skall publiken läras upp i könsmakt, sexism, rasism, jämlikhet, klimathot och farlig politik förr och nu.

   Dagens regissörer tvekar aldrig att ignorera och omforma kompositörers eller librettisters scenanvisningar. I enskilda fall ges spännande tänkvärda vinklingar (Fallet Makropulos i Malmö, Parsifal i Wien (under pandemin på nätet), Salome i Salzburg) eller inspirationer från stora verk (aktuella Prisoner of the state, Malmö där operan segrar mot en elastisk musikal), i de flesta en förödande övertydlighet, förenklad flirt med mannens driftsliv, förledande bortsopande av innehåll (Faust Paris, Elektra Köpenhamn, Nibelungens ring Berlin, Göteborg, Bayreuth).

   Själv sätter MC upp Don Giovanni och aviserar redan regin (vi minns med avsmak en tidigare uppsättning av operan med kopuleringar i toalettmiljö).

   Vi noterar möjligheten att censurera eller lägga vissa verk på hyllan, t ex Madame Butterfly, men som nu ändå skall förklaras för publiken med en japanska i huvudrollen.

   Nästa steg torde bli att utesluta partier ur – med nutidsögon – opassande operor. MC har upptäckt att operaverk ”har något att säga om hur vi behandlar varandra som människor och … om vi pressar andra till något vi kanske själva vill.” Ett normstyrande konsensus förpassar opassande operayttringar till arkiven,

   Det är beklämmande att ledningen för vårt främsta operahus inte tilltror en publik av idag att njuta av ett verk och samtidigt förstå tidsepoker och samhällsförhållanden för dess tillkomst. Samt att veta att många texter, inspirerande musiken, bygger på litterär konst från flera sekler, som ju frambringat eviga mästerverk ofta baserade på litterära skapelser av Euripides, Shakespeare, Hugo, Schiller, Goethe, Dumas, Wilde, Wagner och många fler.

Möjligen en viss skillnad mot vår tid.

Bo Rydnert

                                                *******************

Information inför våra aktiviteter

Inför vår resa till Vadstena och Läckö skriver Kerstin Falk ut ett program innehållande deltagarlista, tidsschema och information om handlingen i operorna. Historisk information om slotten lämnas under resans gång. OBS! Start kl. 8.30 från Malmö Operas parkering.

Angående vår resa den 10 – 12 november till Amsterdam ber vi om er anmälan om deltagande i god tid innan den 1 september. Om inte tillräckligt många är intresserade måste vår resebyrå ha tid med att fylla på med utifrån kommande deltagare. I början av juni var resan redan fylld till närmare hälften, vilket är lovande. Programmet är kompakt och mycket spännande.

Ytterligare en resa är planerad. Den 25 – 28 april 2024 reser OVIS med buss till Oslo och Göteborg, åter med samma resebyrå – BK Travel Solutions.  Du / ni kan anmäla er redan nu för att säkra upp ert deltagande. I januari måste biljetterna slutgiltigt beställas.  Om några veckor betalas en anmälningsavgift in. Ett utskick kommer då från resebyrån.

Annons

Operan i Köpenhamn, nya scenen.

Söndagen den 29 oktober kl. 15.00 hör vi ”Eugen Onegin” av Peter Tjajkovskij, 1840 -1893.

Librettto: tonsättaren, efter Pusjkin. Urpremiär i Moskva 1879. Operan beskriver det förrevolutionära Ryssland, sociala konventioner och motsatsen mellan stad och land.

Består av 3 akter och 1 paus. Speltid: 2 timmar och 50 minuter.

Avresa kl.13.30 från P-platsen bakom Malmö Opera. Hemresa kl.18.20. Ankomst Malmö kl.19.00.

För operabiljett och resa betalar du 1820 kronor. Anmäl dig genom att sätta in angiven summa på OVIS bankgiro 958-5944 eller swisha beloppet till 123 365 2666.

Ange ditt namn och Onegin.

Sista anmälningsdag är den 25 augusti.

Kontaktperson: Maj Ekman / 070-627 63 01

___________________________________________________________________________________________________

Hoppas ni kan hitta passande och trevliga aktiviteter som tilltalar er. Styrelsen ser fram emot alla våra möten, både under sommaren och under kommande säsong 2023 – 2024.

Önskar er alla en fortsatt skön sommar!

Soliga hälsningar

Kristina